N-VA Herzele: Burger betaalt rekening van berekend gedrag oppositie

Op 26 april 2013

Een raadslid is een vertegenwoordiger van het volk die als medebewoner het vertrouwen kreeg om namen een deel van deze bevolking beslissingen te nemen. Hij/zij heeft de belangrijke opdracht om de stem van de burger te laten horen.

De stem van de Herzeelse burger ?

N-VA Herzele twijfelt er sterk aan dat het oppositieliedje dat unisono gezongen wordt de voorbije maanden wel degelijk het meerstemmige lied is van de inwoners van Herzele. De Herzelenaar
verdient een mooier, harmonischer lied dat alle stemmen laat weerklinken. Door keer op keer de stekker uit de geluidsinstallatie te trekken kan geen lied gecomponeerd, noch afgespeeld worden.

N-VA Herzele speelt dit destructieve (oppositie)spel niet mee en vraagt uitdrukkelijk aan alle
raadsleden uit de oppositie om de persoonlijke frustraties aan de kant te schuiven en om eindelijk samen te  werken aan het deugdelijk bestuur van onze gemeente. De uitdagingen zijn immers groot en vergen een gemeenschappelijk inspanning en aanpak. Stefaan Lauwaert, eerste Schepen (N-VA) rekende snel uit dat de gemeenteraad van woensdagavond de Herzeelse inwoner, alleen al aan zitpenningen, minstens 2500 euro heeft gekost.
Het enige behandelde – en goedgekeurde - agendapunt betrof het voor enkele oppositiepartijen  uiterst belangrijke opstarten van de procedure voor toekenning van de titel van ere-gemeenteraadslid aan gewezen gemeenteraadsleden. De Herzeelse burger kan voortaan op twee oren slapen ! Zijn belangen worden door s.pa, CD&V en LEEF ! goed behartigd.

Stefaan Lauwaert zegt “Luisteren naar de oppositie is een vanzelfsprekenheid voor N-VA Herzele, maar dan wel vanuit een wederzijds vertrouwen en respect voor ieders rol. Daarvoor is het wel nodig dat de agendapunten op de gemeenteraden kunnen afgehandeld worden en dat niet elke
keer opnieuw de vergadering wordt verlaten door de voltallige oppositie. Een constructieve dialoog kan er pas zijn als alle partijen hiertoe bereid zijn
.”

Welzijn van ieder mens ? Of alleen als het ‘goed’ uitkomt ?

N-VA Fractieleider Patricia Van Ruyskensvelde stelt dat N-VA Herzele het betreurt dat de man, in dit geval, de vrouw gespeeld wordt in plaats van de bal. De afwezigheid van Schepen Sofie Hoefman op de gemeenteraad van woensdag 24 april jl. was geen afwezigheid omwille van kwade wil of desinteresse, maar een (levens)noodzakelijke ziekhuisopname. Dat het dan net die partijen zijn die er prat om gaan aandacht te hebben voor het welzijn van ieder mens, die dan politiek berekend omgaan met deze afwezigheid, tart alle verbeelding. Door het opstappen zijn bovendien een aantal belangrijke dossiers voor de burgers verdaagd. Dit heeft dus niets van
doen met goed bestuur of constructieve oppositie en stemt tot nadenken ….
Benieuwd of de oppositie nog een keer zal opstappen wanneer Schepen Sofie Hoefman terug is en het bestuurscoalitie opnieuw een meerderheid heeft ?