N42 moet opnieuw bovenaan de politieke agenda!

Op 29 september 2013

 

fotos_i-phone_002_0_0.jpg

In de loop van september kwamen vertegenwoordigers van alle N-VA afdelingen uit de streek (Oosterzele, Zottegem, St.-Lievens-Houtem,  Herzele, Lierde en Geraardsbergen) samen om te overleggen over het dossier van de N42. Niet enkel werden de standpunten op elkaar afgestemd. Er werd ook nagedacht over initiatieven om het dossier terug op de politieke agenda te plaatsen.

Matthias Diependaele (Vlaams Volksvertegenwoordiger, Zottegem): “Het is duidelijk dat al onze afdelingen langs de N42 hetzelfde standpunt hebben. We blijven voorstander van de ontdubbeling tussen E40 en ’t Voske en de doortrekking in Herzele. De werken die recent werden uitgevoerd mogen daarbij absoluut geen excuus zijn om verder te ijveren voor het aanpakken van dit dossier.”

Dergelijke dossiers zijn nooit wit - zwart. Als politici moeten we keuzes maken die soms sterk uiteenlopende belangen met elkaar proberen verzoenen. Vooral voor de doortrekking in Herzele is dat een moeilijk vraagstuk.

Matthias Diependaele: “Wij hebben absoluut alle begrip en respect voor de mensen langs het nieuwe tracé en voor de mensen die onteigend worden. Maar het algemeen belang van de regio staat voorop.”

Voor N-VA zijn er 3 argumenten die de doorslag geven:

  • Ten eerste is er de veiligheid. Volgens cijfers die Matthias Diependaele opvroeg bij de minister van mobiliteit is de N42 zijn bijnaam van dodenweg absoluut waardig. Gemiddeld gaat er elk jaar een leven verloren op de N42. Tussen 2008 en 2010 gaat het zelfs om vier dodelijke slachtoffers. In vergelijking met andere gewestwegen is dat enorm hoog. Voor de N-VA is dat onaanvaardbaar.
  • Daarnaast is de sociaal-economische ontsluiting van de regio erg belangrijk. Zowel voor de bedrijven die zich in de regio vestigen als voor de pendelaars is de N42 dé centrale verkeersader.
  • Daarnaast spelen er absoluut ook milieu-overwegingen mee. Er worden heel wat onwaarheden verteld. Maar het is zeker dat het nieuwe tracé in Herzele zal zorgen voor een vermindering van de CO2 uitstoot.

Wij willen wel heel sterk benadrukken dat de N-VA absoluut de landelijke meerwaarde van de Vlaamse Ardennen wil behouden. Geen autosnelweg of ‘baanwinkel-steenweg’ door de Vlaamse Ardennen. Het stuk tussen Zottegem en Geraardsbergen blijft 1 x 1. Daarenboven pleiten wij voor maatregelen om de weg zoveel als mogelijk te voorzien van groen- en geluidsschermen.

Matthias Diependaele: “Dat onze N-VA-afdelingen hetzelfde standpunt delen is natuurlijk geen verrassing. Op dat gebied zijn er trouwens ook maar weinig meningsverschillen tussen de politieke partijen in de regio. Maar de sterkte van het overleg is vooral dat we afspraken hoe we de druk op de ketel kunnen houden om eindelijk werk te maken van de uitvoering.”

In de eerste plaats zal de politieke druk worden opgevoerd zowel lokaal als in Brussel. Als we allemaal samen ons luid genoeg laten horen kan men hier niet meer omheen. De modernisering van de N42 is al veel te veel uitgesteld.

Daarnaast willen we ook correcte informatie verspreiden over dit dossier. Onze streekgenoten moeten op de hoogte zijn van de juiste gegevens en overwegingen om zelf een correcte afweging te kunnen maken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is