N-VA Herzele

Open VLD en N-VA gaan samen besturen

Op 15 oktober 2012

Een tevreden Open VLD-lijsttrekker Johan Van Tittelboom gisteravond: hij kreeg meteen groen licht om zijn mandaat van burgemeester voort te zetten. ‘We verliezen één zetel ten opzichte van 2006 maar er zat ook een partij (N-VA) meer in de verkiezingsstrijd dan zes jaar geleden,’ zegt Van Tittelboom. We blijven met bijna 33 procent de grootste partij in Herzele en daar ben ik blij om.’

Dat Open VLD en N-VA samen een coalitie zullen vormen, is geen geheim meer. Beide partijen zaten de voorbije weken verveeld met het feit dat hun voorakkoord uitlekte. Ze wisten namelijk niet hoe de Herzeelse kiezer daarop zou reageren. Met de huidige negen zetels van Open VLD en de vier van N-VA op een totaal van 25 te verdelen zetels is een bestuursmeerderheid mogelijk.

Even vreesden beide partijen nog voor de alternatieve meerderheid van CD&V, SP.A en Leef. Zij konden geen meerderheid halen omdat ze elk één zetel verliezen. Gewezen bestuurspartij SP.A moet verder met drie zitjes, CD&V ook met drie en Leef met één.

N-VA-lijsttrekker Stefaan Lauwaert is erg tevreden met de stembusslag. ‘Ons objectief was het behalen van vier zetels en daarin zijn we ook geslaagd,’ duidt hij. ‘Onze partij bestaat amper twee jaar en we zijn naar de verkiezingen getrokken met overwegend nieuwe mensen. Als je weet dat Herzelenaren de voorbije jaren vooral voor traditionele partijen stemden, is ons resultaat des te opmerkelijker.’

Open VLD levert de burgemeester (Johan Van Tittelboom) en drie schepenen. N-VA levert drie schepenen. Stefaan Lauwaert wordt eerste schepen