Schepen Hoefman afwezig door ziekte: meerderheid gebroken

Op 26 april 2013

Ziek

Woensdag was het weer prijs, nu omdat de meerderheid geen meerderheid meer had. "We vonden het jammer dat we de juiste toedracht van de  afwezigheid van schepen Sofie Hoefman (N-VA) niet kenden want hadden we  geweten dat ze ziek was, hadden we de zaal nooit verlaten. Maar dat is  nu juist het probleem van de meerderheid. Enige vorm van communicatie  kennen ze niet. Nochtans willen wij zeker niet tegendraads zijn maar het is wel zielig dat onze vragen steeds onbeantwoord blijven", zegt  CD&V-voorzitter Clement Borloo. Bij sp.a wijten ze het gebrek aan antwoorden aan de slechte  dossierkennis van de nieuwe schepenen. "Wij zitten met twee heel ervaren oud-schepenen in de oppositie. Bovendien kennen zij hun dossiers door  en door. We hebben er wel begrip voor dat sommige schepenen het vak nog  moeten leren, maar het zou beter zijn mochten ze een tandje bijsteken.  Als er dan ook nog eens geen antwoorden komen op onze vragen, kunnen wij niet weten of ze al dan niet goede beslissingen nemen", reageert  voorzitter Krista De Spiegeleer.

Problemen zelf gezocht

Bij LEEF! zien ze dan weer geen vooruitgang in de verschillende  dossiers. "En door een meerderheid te vormen met slechts één zetel op  overschot, hebben ze de problemen wel zelf gezocht. Ze zullen nog vaak  mensen moeten terugroepen van verlof of vergaderingen als ze hun  meerderheid willen behouden", laat Filip De Bodt weten. Toch heeft  N-VA-voorzitter Anne Van Beneden nog geen spijt dat haar partij in het  gemeentebestuur zit. "Het is de enige manier om het vak te leren en om  iets te verwezenlijken in de gemeente. Met aan de kant te staan roepen,  bereik je immers niets. Wat ik wel spijtig vind is dat de oppositie met  haar giftige reacties steeds onze drie schepenen viseert. Toch wachtte  de sp.a gisteren tot na de goedkeuring van het eerste agendapunt om de  schorsing te vragen. Want dat punt ging over het toekennen van een  eretitel aan hun raadslid", bijt Van Beneden van zich af.

Hecht team

Ondanks alle commotie blijft burgemeester Van Tittelboom een goed  gevoel hebben bij zijn bestuursploeg. "We vormen een hecht team, nemen  goede beslissingen in het belang van onze inwoners en we merken dat ons  personeel er heel gemotiveerd bijloopt. Sommige reacties uit de  oppositie wijt ik aan frustratie. En hadden ze gisteren hun tijd  afgewacht, dan hadden ze vernomen dat er een plan voorligt om een  commissie op te richten met alle fractieleiders van de verschillende  partijen", besluit hij de discussie.