Een schepen van Dierenwelzijn in Herzele, of toch niet?

Op 28 april 2021, over deze onderwerpen: Milieu & Natuur
Toon De Bock

Op dit moment heeft 4 op de 5 Vlaamse gemeenten een schepen van Dierenwelzijn. In Herzele was dat tot voor kort niet het geval. Of toch niet rechtstreeks. Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts maakte er recent nog een opmerking over. In het Vlaams Parlement werd zelfs symbolisch een stoel leeg gelaten voor de onzichtbare schepen van Dierenwelzijn in Herzele.

Gemeenteraadslid Timothy Desmet betreurt de situatie. “In 2017 waren er 95 schepenen voor Dierenwelzijn in Vlaanderen, in 2019 waren dat er al 238. Dierenwelzijn leeft dus wel degelijk bij de bevolking en de lokale besturen, en terecht. We vinden het onbegrijpelijk dat Herzele, zeker als landelijke en diervriendelijke
gemeente, achterblijft.”

Onzichtbare schepen
Op de gemeenteraad vroeg onze N-VA-fractie om een volwaardige schepen van Dierenwelzijn aan te duiden. Ook de andere oppositiepartijen gingen daar volmondig mee akkoord. De meerderheid ging daar, tot ieders verbazing, niet op in. Ze argumenteerden dat die bevoegdheid onder de schepen van Landbouw valt.

"Dierenwelzijn als een onderdeel van ‘landbouw’ zien, is een compleet achterhaalde en ouderwetse visie. Maar zoals gewoonlijk lachte de schepen onze kritiek weg”, vertelt gemeenteraadslid Patricia Van Ruyskensvelde. Onder druk van de N-VA beloofde de schepen in de toekomst meer visibiliteit te geven aan dierenwelzijn. De bevoegdheid werd ook expliciet toegevoegd aan zijn functies.

"Zo zie je maar: goede oppositie loont. We hopen dat het daar niet bij blijft en dat er vanaf nu ook een écht diervriendelijk beleid wordt gevoerd in Herzele”, besluit fractieleider Toon De Bock.