N-VA pleit voor camera's in en rond het station van Herzele

Op 19 februari 2019, over deze onderwerpen: Nieuws uit de gemeenteraad
Toon De Bock

De laatste tijd wordt er opnieuw meer vandalisme vastgesteld aan het station van Herzele. Niet alleen de wachtzaal moet het ontgelden, ook de afsluiting langs de sporen. Er ligt vaak stukgegooid glas op het perron en vorige week waren de fietsenstallingen het doelwit. Fietsen werden op de grond gegooid en stukgemaakt.

Bovendien worden er niet alleen vernielingen en vandalisme vastgesteld maar lopen de daders ook over de sporen en gooit men allerlei voorwerpen en afval op de sporen.

"Deze problemen zijn helaas niet nieuw. Het probleem van vandalisme aan het station sleept al jaren aan en wordt niet of verkeerd aangepakt. Door maatregelen die eerder werden genomen, werden de reizigers gestraft (bijvoorbeeld door het sluiten van de wachtkamer van het station, toilet,...) in plaats van de daders", zegt Toon De Bock, gemeenteraadslid in Herzele.

"In de huidige context - waarin ons klimaat terecht veel aandacht krijgt - is het belangrijk dat we mensen motiveren om de trein te nemen voor onder andere het woon-werkverkeer. Maar dan moet de trein wel een veilig en comfortabel alternatief zijn voor de wagen. Door de problemen in en om het station is dat in Herzele niet het geval".

"De N-VA heeft dit punt op de agenda van de gemeenteraad van 27/2/2019 gezet. "Wij willen weten welke maatregelen er genomen zullen worden om voorgoed komaf te maken met vandalisme en onveiligheid aan het station van Herzele. Zelf pleiten we voor de installatie van camera’s in en om het station om de daders te identificeren en te straffen en de veiligheid van de reizigers en de omwonenden te waarborgen", besluit Toon De Bock.