N-VA Herzele stemt tegen muurschildering van bijna 25.000 euro.

Op 26 april 2024, over deze onderwerpen: Nieuws uit de gemeenteraad
N-VA Herzele stemt tegen muurschildering van bijna 25.000 euro.

Op 24 april stemde de meerderheid in de gemeenteraad voor een muurschildering van kunstenaar Case Maclaim, bekend van de muurschildering van Sanda Dia in Leuven, die het Open Vld-CD&V-gemeentebestuur ter ere van (corona-)vrijwilligers wil laten aanbrengen in de Bergestraat in Steenhuize-Wijnhuize. Het zou gaan om een muurschildering waarbij handen centraal staan en er wordt beroep gedaan op All About Things, een organisator en curator van culturele en street art projecten.

Prijskaartje op de offerte: 24.998,60 euro van de belastingbetaler, inclusief BTW.

N-VA Herzele stemde tegen.

"We spreken ons niet uit over de esthetische kwaliteit van het werk of de kunde van de kunstenaar en we hebben uiteraard alle bewondering en sympathie voor iedereen die zich tijdens de coronacrisis en ook vandaag nog dagdagelijks inzet als vrijwilliger in onze samenleving. We zijn er ook niet tegen dat er een kunstwerk ter ere van hen opgedragen wordt, maar we vragen ons oprecht af waarom er niet eens een rondvraag werd gedaan bij lokale kunstenaars, verenigingen of scholen die wellicht voor een aanzienlijk goedkoper prijskaartje een project van en voor de Herzelenaar zouden kunnen creëren. Op die manier zouden we onze lokale kunstenaars ook eens in de kijker kunnen zetten en gaan we op een verantwoordelijkere manier om met belastinggeld. Wat ons betreft is dit een (dure) gemiste kans. We hebben dus een tegenstem uitgebracht", zeggen N-VA-gemeenteraadsleden Joshua D'Hondt, Michiel Pletinckx en Dirk Ruebens.

De andere oppositiepartijen Leef en Roodgroen waren het in grote mate met N-VA Herzele eens en onthielden zich bij de stemming.

In haar repliek sprak bevoegd schepen Heidi Knop (Open Vld) over "een kunstwerk met internationale uitstraling". Ze vermeldde ook dat er in het kader van de dorpskernversterking nog meer kunstwerken aan zitten te komen, in de andere deelgemeenten. We mogen hopen dat het niet de bedoeling is dat er in elke deelgemeente 25.000 euro van de belastingbetaler naar een kunstwerk gaat. Dat geld kan wat ons betreft beter voor andere doeleinden worden aangewend, zeker gezien de financiële schuld die onze gemeente heeft.

In elk geval zal het werk van Maclaim er komen, aangezien de meerderheid van Open Vld en CD&V voor heeft gestemd.