N-VA wil zwerfvuil aanpakken door de handhavers van OVAM naar Herzele te halen!

Op 19 februari 2022, over deze onderwerpen: Milieu & Natuur

In een vorige gemeenteraad werd op ons voorstel al beslist om een actieplan op te stellen voor de aanpak van zwerfvuil en sluikstorten. Een plan dat moet inzetten op zowel sensibilisering, gedragsverandering, participatie & het ondersteunen van goede initiatieven maar ook op een strengere aanpak, want handhaving blijft het sluitstuk van een effectief zwerfvuilbeleid. Ondertussen lanceerde Vlaams minister Zuhal Demir een initiatief dat lokale besturen ondersteunt bij de handhaving van het verbod om zwerfvuil te storten en dat de pakkans drastisch verhoogt.

Nog tot midden 2024 kunnen lokale besturen gratis een beroep doen op de 30 handhavers van OVAM die zich uitsluitend bezighouden met het controleren op zwerfvuil. Wij willen de handhavers ook naar Herzele halen! Zij komen ter plaatse patrouilleren op het terrein, ook ’s avonds en in het weekend, om overtreders op heterdaad te betrappen en te beboeten.