N46 moet in Herzele tijdens spits tot 500 wagens per uur slikken

Op 12 februari 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De N46 in Herzele heeft tot vorig jaar tot drie procent meer verkeer moeten slikken. "In volle spits zelfs tot 500 wagens per uur", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele (N-VA).

Op de N46 in Erpe-Mere is het dagelijks aanschuiven om de E40 op te geraken. Beterschap zit er niet meteen in. Matthias Diependaele vroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit de cijfers op van de tellussen op de N46 in Herzele en Zottegem. "In Herzele reden er vorig jaar gemiddeld 6.797 auto's in de richting van Zottegem. Richting Aalst is dat 6.947. Tijdens de spits worden er gemiddelden opgetekend van ruim 500 wagens per uur. Het meeste verkeer gaat naar of komt van de E40. Aan het op- en afrittencomplex in Erpe-Mere kan het dan ook behoorlijk druk worden. In vergelijking met 2012 is dat een toename van het aantal voertuigen van 3 procent richting Zottegem en 4,5 procent richting Aalst. Een toename die kan tellen, want het verkeer op de meeste gewestwegen stabiliseert", stelt Diependaele.

Herzele is een typische woongemeente wat heel wat woon-werkverkeer met zich meebrengt. "Bovendien is het aantal inwoners van Herzele de afgelopen jaren contant gestegen. Dit zorgt ervoor dat de verkeersdrukte jaar na jaar toeneemt. Dit probleem zal zich dus helaas niet vanzelf oplossen. Een structurele aanpak dringt zich op", zegt lokaal voorzitter Toon De Bock. Maar dat is nog niet voor meteen. "Het reeds verzadigde stuk ter hoogte van Erpe-Mere komt alsmaar meer onder druk te staan. Daarom is het van cruciaal belang om de verkeersstromen vanuit Zottegem richting E40 zo vlot mogelijk te laten verlopen. De ontdubbeling van het wegvak van de N42 tussen Oombergen en het op- en afrittencomplex van de E40 in Wetteren kan daar toe bijdragen", voegt Diependaele daar nog aan toe.

 

Bron:

Frank Eeckhout

Het Laatste Nieuws 12/02/2016

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is