Persbericht: kruispunt Vierwegen in Herzele begin volgend jaar aangepakt

Op 28 april 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Kruispunt ‘Vierwegen’ in Herzele wordt in het voorjaar van 2017 grondig onder handen genomen. Dat zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele (N-VA) die navraag deed bij mobiliteitsminister Ben Weyts.

Wie af en toe eens via de Provincieweg (N46) doorheen Herzele rijdt, heeft ongetwijfeld ervaring met kruispunt ‘Vierwegen’. Daar waar de Provincieweg samenkomt met de  Stationsstraat en de Houtemstraat is de doorstroming op de spitsuren bijzonder moeilijk omdat er geen afslagstroken zijn richting Herzele en Sint-Lievens-Houtem. Automobilisten die willen afslaan houden noodgedwongen het achteropkomende verkeer op. Zo ontstaan geregeld gevaarlijke toestanden doordat auto's het fietspad gebruiken om alsnog rechtdoor te kunnen rijden.

“Het kruispunt krijgt volgend jaar linksafslagstroken op de N46. Daarom wordt het kruispunt volledig heraangelegd (rijweg, fietspaden, voetpaden & riolering) en uitgerust met veilige infrastructuur voor de zwakke weggebruikers”, weet Matthias Diependaele. Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat samenwerken met Riopact, Aquafin en de gemeente Herzele voor dit totaalproject.

Het voorontwerp werd intussen afgewerkt. De aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning is nog deze maand voorzien en aanbesteding zelf in het najaar van dit jaar. “De schop zal effectief in de grond kunnen gaan in het voorjaar van 2017. Het volledig opbreken van het kruispunt zal logischerwijze wat hinder met zich meebrengen, daarom wordt de duur beperkt tot 6 maanden waarbij de aannemer wordt aangemoedigd om ook in verkeersluwe periodes door te werken”, gaat Diependaele verder.

“Vooral tijdens de spits ontstaan er aan het kruispunt 'De Vierwegen' in Herzele regelmatig lange files. De doorstroming aan dit kruispunt is al jarenlang een knelpunt", zegt Toon De Bock van de Herzeelse N-VA afdeling. “Er werd al veel gepraat over de aanpak van dit probleem maar tot nu toe bleef het daar ook bij. Dankzij de goede samenwerking met de andere lokale N-VA afdelingen in de regio, komt er nu eindelijk een structurele oplossing voor dit probleem”.

Uit cijfers die Diependaele eerder opvroeg, bleek al de verdere verzadiging van de N46 richting de aansluiting met de E40 in Erpe-Mere. Met de aanpak van het kruispunt komt het gewest ook tegemoet aan een belangrijke vraag van het gemeentebestuur van Herzele. “Verbeterde doorstroming betekent in dit geval verhoogde veiligheid. Ik ben dan ook opgetogen dat de minister vaart maakt van belangrijke dossiers voor onze regio”, besluit Matthias Diependaele.