Pijnlijke herschikking van bevoegdheden van Herzeelse schepen

Op 28 april 2021, over deze onderwerpen: Nieuws uit de gemeenteraad

Op de gemeenteraad kwam er een herschikking van de bevoegdheden van de Herzeelse schepen van Stedenbouw. Het gemeentebestuur deed dat onder het mom van ‘het homogeniseren van de bevoegdheden’. “Nonsens”, zegt Toon De Bock, N-VA-fractievoorzitter. “Het leek erop dat er iemand zowel voor stroper als boswachter tegelijk speelde. Maar nu grijpt de burgemeester dus in.”

Als schepen van Stedenbouw was Ronny Herremans bevoegd voor het vergunningenbeleid in onze gemeente. De combinatie van zijn bevoegdheden als schepen en zijn professionele activiteiten deed ook bij heel wat inwoners de wenkbrauwen fronsen.

Schepen teruggefloten
“Een architect die woont en werkt in Herzele en die zelf bevoegd is voor het afleveren van bouwvergunningen? Los van de persoon, stellen wij ons al van bij het begin de vraag hoe men daar zo licht kon overgaan bij de verdeling van de bevoegdheden”, zegt Timothy Desmet, N-VA-gemeenteraadslid. “Na meer dan twee jaar stevige oppositie, zijn we er uiteindelijk in geslaagd om de meerderheid ervan te overtuigen dat dit niet de beste beslissing was.”

“Herremans is een fijne man. Ik werk graag met hem samen. Maar een schepen die tijdens een bestuursperiode een bevoegdheid moet inleveren, dat is altijd bijzonder pijnlijk. Door de uitleg die het gemeentebestuur eraan geeft, krijgt zijn geloofwaardigheid toch een flinke knauw. Daarnaast stel ik mij ook vragen bij de positie van meerderheidspartij CD&V. Eerst gingen ze akkoord met de toewijzing van de bevoegdheid aan Herremans en nadien gaan ze akkoord met de intrekking ervan? Bijzonder
rommelig en inconsequent allemaal. Het toont aan dat ze weinig in de pap te brokken hebben binnen deze meerderheid”
, weet Toon De Bock.

Deontologische commissie
De beslissing om Herremans de bevoegdheid van Stedenbouw af te nemen, werd ongetwijfeld versneld door de oprichting van de deontologische commissie in Herzele. Die commissie waakt erover dat de burgemeester, schepenen en gemeenteraadsleden de deontologische code naleven. Van bij het begin werd aangekondigd dat de bevoegdheidskwestie als eerste binnen de deontologische commissie zou besproken worden.

“Nu de oprichting en de samenstelling van de deontologische commissie in een stroomversnelling komen, werd de druk op schepen Herremans waarschijnlijk te groot. De beslissing is uiteraard een goede zaak voor de objectiviteit van de beoordeling van de vergunningsaanvragen in de toekomst. Toch blijven we het dossier van dichtbij opvolgen”, besluiten onze gemeenteraadsleden.