Rechttrekkng N42

Langverwachte rechttrekking N42 start in 2018
Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,
Vr. 18 Dec. 2015, Pagina 2

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start in 2018 met de aanleg van het rechttrekkingstracé van gewestweg N42 tussen Zottegem en Steenhuize, op grondgebied Herzele. De Vlaamse overheid heeft daarvoor 11 miljoen euro opzijgezet.

N-VA-volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele kon de planning van AWV inkijken. "Volgend jaar is in 300.000 euro voorzien voor de nodige onteigeningen en in 2017 nog eens 500.000 euro. De eigenlijke werken moeten het jaar daarop starten en zullen ongeveer 11 miljoen kosten."

Het rechttrekkingsdossier werd in 1978 opgestart en is dus al bijna veertig jaar oud. Niet minder dan negen ministers beten er al hun tanden op stuk. Het dossier werd de speelbal van diverse politieke beslissingen en van juridische vertragingen. Er was bovendien jarenlang fel verzet van milieubewegingen tegen de rechttrekking omdat het tracé gedeeltelijk door natuurgebied en waardevol agrarisch gebied loopt.

Spookbrug

Langs het oude tracé zagen de bewoners de verkeersleefbaarheid elk jaar verder

afkalven. Er gebeurden tientallen ongevallen, soms met dodelijke afloop. Die bewoners drongen aan op spoedige realisatie van het rechttrekkingstracé. In de Schipstraat in Sint-Lievens-Esse werd jaren geleden al een brug gebouwd waaronder het rechttrekkingstraject zou lopen, maar die is intussen al overgroeid door struikgewas. De Herzelenaren noemen die de 'spookbrug' of 'brug der zuchten'.

"Dankzij de goede contacten tussen de lokale N-VA-afdelingen van Zottegem-Herzele en Geraardsbergen met het kabinet van N-VA-minister Ben Weyts is er nu eindelijk een concrete doorbraak in het dossier", zegt volksvertegenwoordiger Diependaele.

N-VA-voorzitters Toon De Bock uit Herzele en Myrese Sauvage uit Geraardsbergen bevestigen dat. De stad Geraardsbergen dringt namelijk ook al jaren aan op de rechttrekking van de N42 zodat het economisch beter ontsloten raakt. "Vraag maar eens na bij Geraardsbergse ondernemers hoe sterk zij uitkijken naar de rechttrekking", zegt Myrese Sauvage

"Het nieuwe stuk van de gewestweg zal ook gescheiden stromen van traag of zwak vervoer kennen, met een middenberm om frontale botsingen uit te sluiten. Voor de leefbaarheid van Wijnhuize is de rechttrekking een zegen", weet Herzeels N-VA-voorzitter Toon De Bock.