Michiel Pletinckx

Fractievoorzitter gemeenteraad

Michiel Pletinckx is fractievoorzitter in de gemeenteraad voor N-VA Herzele. Daarvoor diende hij onze partij van februari 2019 tot november 2023 als voorzitter van N-VA Herzele. Samen met zijn ouders (en tevens bestuursleden) Lydie en Patrick woont hij in Hillegem. Na middelbare studies Elektronische Installatietechnieken aan het Atheneum Herzele trok Michiel naar de UGent. Gepassioneerd door geschiedenis en politiek, behaalde hij daar een Master of Arts in de Geschiedenis en vervolgens ook een Master of Science in de Politieke Wetenschappen: afstudeerrichting Internationale Politiek. Aan de universiteit was Michiel actief binnen Jong N-VA UGent.

Als overtuigd Vlaams-nationalist kan Michiel zich helemaal vinden in het politieke project van de N-VA: een brede Vlaamse volkspartij met een realistisch en stevig onderbouwd liberaal-conservatief programma, die zich inzet voor Vlaamse welvaart en zelfstandigheid. Die Vlaamse welvaart kan zich volgens Michiel enkel maximaal ontplooien via het confederalisme. Vlaanderen verdient ook meer respect, als gewest dat voor het overgrote deel van de export en economische welvaart in dit land zorgt.

Beroepshalve werkt Michiel bij de communicatiedienst van de N-VA op ‘De Barricade’: het partijsecretariaat en kloppend politiek hart van onze partij. Daar geeft hij dagelijks mee vorm aan de nationale communicatie van onze partij. Tussendoor besteedt hij zijn schaarse vrije tijd graag aan het lezen van boeken over geschiedenis en politiek.

In Herzele wil Michiel zich inzetten voor een welvarende gemeente die budgettair op orde staat, voor een veilige gemeente, voor een gemeente waar handelaars en ondernemers alle ondersteuning krijgen die ze verdienen, voor ons lokaal historisch en cultureel erfgoed, voor een veilige en vlotte mobiliteit, voor een toegankelijk openbaar vervoer en voor een gemeente die ook sociaal is voor ouderen en hulpbehoevenden. Verder hecht Michiel als oud-leerling van het Atheneum ook veel belang aan de aanwezigheid van onze Herzeelse scholen. Kortom: Michiel houdt van Herzele.